Beranda » Download » Download buku-buku arab dan terjemahan serta ceramah-ceramah

Download buku-buku arab dan terjemahan serta ceramah-ceramah


berikut ini adalah beberapa buku-buku arab dan terjemahan serta ceramah-ceramah :.
Tarjemahan kitab-kitab rujukan
1. Syarkh arba’in an nawawi [ ibni daqiqil 'ied ]. Download
2. Al kabair [ Imam adz dzahabi ]. Download
3. Muhtarot iqtidhou shirotol mustaqim [ syaikh Ibnu taimiyah ]. Download
4. Syarkh aqidah wasitiyah [ ibnu taimiyah ]. Download
5. Kitab tauhid [ syaikh Muhammad bin abdul wahhab ]. Download
6. Aqidah salaf ashabul hadist. Download
Buku-buku Ibnul qoyyim
7. Jangan Dekati Zina. Download
8. Mawaridul Aman. Download
9. [Ibn Taimiyah] Hijab & Pakaian Muslimah dalam Shalat. Download
10. [Ibn Taimiyah] Kaidah Ahlu Sunnah wal Jama’ah [3.6 MB |. Download
11. Bekal Menuju Akhirat {Zaadul Ma’ad} [23.4 MB]. Download
12. Kunci Kebahagiaan {Miftahu Dar as-Sa’adah} [2.8 MB]. Download
13. Manajemen Qalbu, Menyelamatkan Hati dari Tipu Daya Setan {Mawaridul Aman al-Muntaqa min Ighasatul Lahfan min Mashayidisy Syaithan} [2.6 MB]. Download Jilid 1 [6 MB]. Download
14. Panduan Hukum-hukum Islam {I’lamul Muwaqqiin} [48.5 MB]. Download
15. Noktah-Noktah Hitam Senandung Setan [24.8 MB]. Download
16. Pendakian Menuju Allah {Madarijus Salikin} [26 MB]. Download
17. Tafsir Ibnu Qayyim (Ayat-ayat Pilihan), bag. 1 [44 MB]. Download
18. Tafsir Ibnu Qayyim (Ayat-ayat Pilihan), bag. 2 [41 MB]. Download
Terjemahan kitab-kitab tafsir dan syrkh hadist
Tafsir
1. Tafsir Ibnu Katsir Juz I Download
2. Tafsir Ibnu Katsir Juz II. Download
3. Tafsir Ibnu Katsir Juz III . Download
4. Tafsir Ibnu Katsir Juz IV. Download
5. Tafsir Ibnu Katsir Juz V. Download
6. Tafsir Ibnu Katsir Juz VI. Download
7. Jalaluddin al-Mahalli & Jalaluddin as-Suyuthi – Tafsir Jalalain. Download
Syarkh hadist
1. Fathul Baari Jilid 1. Download
2. Fathul Baari Jilid 2. Download
3. Fathul Baari Jilid 3. Download
4. Riyadus Shalihin1. Download
5. Riyadus Shalihin 2. Download
6. Download Shahih Adabul Mufrad. Download
7. Download Dha’if Adabul Mufrad. Download
8. Download Shahih Sunan Ibnu Majah. Download
9. Silsilah al-Ahadits ash-Shahihah. Download
10. Silsilah Hadits Dha’if dan Maudhu. Download
11. Ringkasan Hadits Imam Bukhari. Download
12. Syarkh shahih muslim jilid 1. Download
13. Shahih Tirmidzi. Download
14.
Kitab-kitab pernikahan dan tarbiyatul aulad

1. Nashiruddin al-Albani – Cincin Pinangan {Adab az-Zafaf fi as-Sunnah al-Muthahharah} [2.1 MB |Download
2. Bekal Pernikahan. Download
3.
Kitab-kitab fiqih dan sirah
1. Safiyurrahman al-Mubarakfury – Sirah Nabawiyah {al-Rahiq al-Makhtum} [1.5 MB]. Download
2. Sirah Nabawiyah, Ramadhan Al Bhuty, Jilid 1. Download
3. Sayyid Sabiq – Fiqhus Sunnah – Jilid 1 [671 KB]. Download
4. Nashiruddin al-Albani – Haji Nabi [7 MB |Download
5. Nashiruddin al-Albani – Sifat Shalat Nabi [126 KB | Download
6. Nashiruddin al-Albani – Pertanyaan Seputar Shalat Jum’at [4.6 MB |Download
Buku-buku Syaikh Abu Muhammad al Maqdisi
1. Millah Ibrahim. Download
2. Kepada mereka yg tertawan dan menjadi buron. Download
3. Peringatan dari kesesatan madkholiyah dan jaamiyah. Download
4. Membongkar kesesatan salafi palsu. Download
5. Mewaspadai sikap extrim mengkafirkan 1. Download
6. Mewaspadai sikap extrim mengkafirkan 2. Download
7. Mewaspadai sikap extrim mengkafirkan 3. Download
8. Mewaspadai sikap extrim mengkafirkan 4. Download
9. Membantah syubhat para pembela taghut. Download
10. Mereka mujahid, tapi salah langkah. Download
11. Inilah manhaj kami. Download
12. Dialog dengan tentara toghut. Download
13. Pengadilan bagi toghut. Download
14. Wawancara dengan majalah nida’ul islam. Download
15. Agama demokrasi. Download
16. Ketika maslahah dakwah dipertuhankan. Download
17. Bulughul hujjah [ penjelasana tentang sampainya hujjah ]. Download
18. PENERANG BAGI ORANG-ORANG YANG BERAKAL TERHADAP PENGKABURAN JAHMIYYAH DAN MURJI’AH. Ini adalah bantahan terhadap Kitab At Tahdzir Min Fitnatittakfir karya Ali Hasan Al Halabi. Download
Buku-buku syaikh Abdul qadir bin abdul ‘aziz
1. Terorisme dalam islam Download
2. 5 prinsip meraih kemenangan. Download
3. Status pendukung toghut. Download
4. Panduan fiqih jihad. Download
5. wajib berhukum dengan syari’at islam. Download
6. Pembagian negeri dalam islam. Download
7. Pokok-pokok berpegang teguh dengan al qur’an dan sunnah. Download
8. Dampak negatif hukum buatan manusia. Download
9. Risalah kufur terhadap taghut. Download
10. Qowa’idut takfir [ kaidah-kaidah dalam pengkafiran ]Download
11. Hukum yang berkaitan dengan ahludzimmah. Download
12. Mendudukkan aqidah dan jihad. Download
13. Hukum orang yg diam trhdap pemerintahan kafir. Download
14. BANTAHAN TERHADAP SAFAR HAWALI DAN CATATANNYA TERHADAP BUKU SYAIKH MUJAHID ABDULLOH ‘AZZAM “AD-DIFA’ ‘AN ARODHIL MUSLIMIN AHAMMU FURUUDHIL A’YAAN”. Download
15. JIHAD MELAWAN PEMERINTAH YANG MURTAD. Download
16. Kafir Tanpa Sadar (bab Iman & Kufur) [1.2 MB | Download
17. al-Umdah fi I’dadil ‘Uddah lil Jihad fi Sabilillah, I’daad & ‘Adaalah [123 KB |Download
Buku-buku syaikh abu basyir
1. Melawan penguasa murtad. Download
2. Tiada khilafah kecuali dengan tauhid dan jihad. Download
3. Bantahan Atas Pendapat Syaikh Ibnu Bazz Yang Mensyaratkan Istihlal Bagi Kafirnya Orang yang Mengganti Syariah Allah dengan Undang-Undang Positif. Download
Buku-buku syaikh Abu mus’ab azzarqowi
1.Inilah jalan para rasul [ syaikh abu mus'ab ] Download
2. Bergabunglah bersama kami [ syaikh az zarqowi ]. Download
3. Nasehat untuk mujahidin. Download
4. Taat pada Allah dan rasulnya [ syaikh abu mus'ab ]. Download
5. Para penggenggam bara. Download
6. Tak kan kubiarkan islam dihancurkan. Download
7. Jihad sebagai ukuran toifah manshurah. Download
8. Taat Allah dan Rasul-Nya lebih bermanfaat bagi kami. Download
9. Katakan, apakah kamu lebih tahu ataukah Allah. Download
10. Allah lebih berhak untuk kalian takuti. Download
Buku dan makalah para asatidz Indonesia
@ Koreksi majalah syari’ah [ ust. mukhlash ]. Download
@ 1o wasiat ust mukhlas. Download
@ At Toifah al manshurah, siapakah mereka [ ust. Mukhlas ]. Download
@ Jihad jalan hidupku [ ust. Mukhlas ]. Download
@ Risalah tuk sahabatku [ ust Mukhlas ]. Download
@ Bermadzhab dan hukumnya serta wahabi [ ust. Mukhlas ]. Download
@ 20 Petunjuk Praktis Bagi Suami Dalam Mendidik Istri [ ust Mukhlas ]. Download
@ Auto biografi ust Mukhlas rahimahullah. Download
@ Bantahan terhadap tulisan “teror berkedok jihad” [ Imam samudra ]. Download
@ Aku melawan teroris [ Imam samudra ]. Download
@ Risalah tulisan-tulisan ust. Aman abdurrahman. Download
@ Buku-buku tarjamahan ust. aman. Download
@ Buku-buku ust. Hartono ahmad jaiz. Download
@ M Thalib & Irfan S Awwas – Doktrin Zionisme dan Ideologi Pancasila [654 KB | Download
@ ZA Maulani – Zionisme Gerakan Menaklukkan Dunia [1.7 MB | Download
@ Firdaus AN – Dosa-dosa Politik Orde Lama dan Orde Baru [16.3 MB]. Download
Buku-buku yang lain
1. Panduan praktis menjadi mujahid. [ syaikh yusuf al 'uyairi ] Download
2. Detik-detik hidupku [ hasan al banna ] Download
3. Syubhat seputar jihad [ Ibnu qudamah an najdi ]. Download
4. kado mujahidah. Download
5. Kumpulan kisah syuhada’. Download
6. Inilah jalan para rasul. Download
7. Ma’alim fit torik [ petunjuk sepanjang hayat] [ Syaikh sayyid quttub ]. Download
8. Yang tegar di jalan jihad [ syaikh Yusuf al 'uyairi ]. Download
9. Rambu-rambu toifah al mansurah [ syaikh abuqotadah ]. Download
10. Kado Mujahidah. Download
11. Pertolongan Allah itu dekat [ syaikh sulaiman bin nasir al 'unwan ]. Download
— Biarkanlah kami mati meraih syuhada’. [ syaikh sulaiman bin nasir al 'unwan ]. Download
12. kepada aktivis muslim [ syaik umar abdurrahman ]. Download
13. At Tabarruj [ Ni'mat sidqi ]. Download
14. Nasehat syaikh abu umar as saif. Download
15. Jihad ketika lemah. Download
16. La_Tahzan Download
17. At targhib wa at tarhib [ syaikh al bani ]. Download
18. Kisah orang-orang buron dalam islam [ Abu jandal al ajzdi ]. Download
19. Mu’minah shalihah [ mustafa ramadhan ]. Download
20. Panduan belajar sirah. Download
21. komentar terhadap syaikh al bani tentang khowarij gaya baru. Download
22. Rambu-rambu perjuangan 1 [ syaikh usamah bin laden ]. Download
23. Rambu-rambu perjuangan 2 [ syaikh usamah bin laden ]. Download
24. Rambu-rambu perjuangan 3 [ syaikh usamah bin laden ]. Download
25. An nihayah wal khulashoh [ Abdullah azzam ]. Download
Membela tanah air islam sebesar-besar fardhu ‘ain [ Abdullah 'Azzam ]. Download
26. Amal itu tergantung pada penutupnya. Download
27. Amalaliyah istishadiyah dalam islam [ syaikh hamud bin 'uqola' as syu'aibi ]. Download
—- Kekafiran Penguasa dan Pembuat Undang-Undang Positif [ syaikh hamud bin 'uqola' as syu'aibi ]. Download
28. Distorsi makna jihad. Download
29. Pembagian manusia dan hukum-hukumnya dalam islam. Download
30. Tata cara menuntut ilmu. Download
31. Macam-macam jihad dan hukumnya. Download
32. Hukum jihad melawan orang kafir. Download
33. Orang-orang Kafir yang Mendapat Keamanan. Download
34. Syarat-syarat dan udzur dalam jihad. Download
35. Tata cara jihad. Download
36. Jihad hari ini. Download
37. Hadza ad diin [ sayyid quttub ]. Download
38. Kaidah-kaidah fiqh. [ syaikh Sulaiman abu syaikh ] Download
39. Realisasikan tauhid lepaskan diri dari syirik [ Jabir bin Abdul Qayyum as-Sa’idi asy-Syami ]. Download
40. hukum membunuh tawanan [ syaikh yusuf al 'uyairi ]. Download
41. Ahlussunnah wal jama’ah. Download
42. marhaliyah dalam jihad. Download
Ceramah-ceramah para asatidz
1. Ustadz urwah rahimahullah. Download
2. ust. abdullah sungkar rahimahullah. Download
Bagi para ikhwan wa akhwat yang ingin download kitab-kitab para ulama’ yang lain silahkan klik di link-link berikut :
Kitab-kitab terjemahan :
1. faisalman klik ling ini
2. mujadied klik ling ini
3. kampungsunnah klik ling ini
4. islamhouse klik ling ini
5. annaufal klik ling ini
Kitab-kitab bahasa Arab :
1. islamway klik ling ini
2. almaqdisi klik ling ini
Sumber:annajahsolo.wordpress.com
SERI 3
FREE DOWNLOAD RIYADHUS SHOLIHIN (IMAM NAWAWI RAHIMAHULLAH)
Jilid 1 :
http://www.4shared.com/document/xoEe…u_1__Imam.html
Jilid 2 :
http://www.4shared.com/document/Mm9N…u_2__Imam.html
FREE DOWNLOAD ZAADUL MA’AD (IBNUL QOYYIM ROHIMAHULLAH)
Buku pertama :
http://www.4shared.com/document/2u4Z…menuju_ak.html
Buku kedua :
http://www.4shared.com/document/TAvr…menuju_ak.html
Buku ketiga :
http://www.4shared.com/document/Ky2U…menuju_ak.html
FREE DOWNLOAD FATHUL BAARI (IBNU HAJAR AL-ATSQOLANI RAHIMAHULLAH)
Jilid 1 :
http://www.4shared.com/document/qwth…_Ibnu_Haj.html
Jilid 2 :
http://www.4shared.com/document/YRQF…_Ibnu_Haj.html
Jilid 3 :
http://www.4shared.com/document/LPj8…_Ibnu_Haj.html
Kitab “Madarijus Salikin” (Ibnul Qayyim Al Jauzi rohimahulloh):
http://www.4shared.com/document/D1L2…h__Madari.html
Kitab “Bulughul Maram” (Ibnu Hajar Al-Asqolani rohimahulloh):
http://www.4shared.com/document/Grn0…Hajar_Al-.html
Kitab “Al I’tisham” (Buku Induk Pembasan Bid’ah dan Sunnah) [Muhammad Asy-Syathibi rohimahulloh]:
http://www.4shared.com/document/MLXa…k_Pembasa.html
Kitab “Al Bidayah wan Nihayah” (Masa Khulafaur Rasyidin) [Ibnu Katsir rohimahulloh ]
http://www.4shared.com/document/VtUx…h__Masa_K.html

RISALAH UNTUK PENCARI ILMU
http://www.4shared.com/file/248956471/b87d47e2/R_i_s_a_l_a_h_UNTUK_PENCARI_IL.html

SERI MATERI TAUHID

http://www.4shared.com/file/249453404/aa61cdf2/Materi_Tauhid.html

KELEDAI ILMU TERPELESET DI TANAH

http://www.4shared.com/file/248956474/c817b36d/KELEDAI_ILMU_TERPELESET_DI_TAN.html
MEREKALAH ORANG ORANG YANG TERLAKNAT
http://www.4shared.com/file/248956475/bf1083fb/Merekalah_Orang-Orang_Yang_Tel.html

PEMBELAAN TERHADAP ‘ADIY IBNU HATHIB

http://www.4shared.com/file/248956473/567326ce/Pembelaan_Terhadap_Hathib_Ibnu.html

HAKIKAT ISLAM DAN HAKIKAT SYIRIK

http://www.4shared.com/file/248956494/56949ee3/Hakikat_Islam_dan_Hakikat_Syir.html
INILAH KAMI DAN TUDUHAN KAMI
http://www.4shared.com/file/248956490/51f95afa/Inilah_Kami_dan_Tuduhan_KamiNE.html
AL-’URWAH AL-WUTSQA
http://www.4shared.com/file/248956500/81f98b84/Al_Urwah_Al_WutsqaNET.html

DIALOG ANTARA PEMBELA TAUHID

http://www.4shared.com/file/248956499/2825e25e/Dialog_Antara_Pembela_Tauhid.html

FENOMENA PENGKABURAN

http://www.4shared.com/file/248956497/cf9dcf59/FENOMENA_pengkaburan.html
BANTAHAN TERHADAP ‘UDZUR JAHIL
http://www.4shared.com/file/248956524/b4a22d1f/Bantahan_terhadap_udzur_jahil.html
BANTAHAN TERHADAP IBNU BAAZ

http://www.4shared.com/file/248956525/c3a51d89/BANTAHAN_TERHADAP_IBNU_BAZ.html

ANSHAR TAUHID ATAU BARISAN APA…?

http://www.4shared.com/file/248939073/86596be4/Anshor_Tauhid_atau_Barisan_Apa.html

KAMI DAN HAMAS TIDAK SEA’QIDAH

http://www.4shared.com/file/248893518/af4bfc61/Kami_dan_Hamas.html

HUKUM MENYANYIKAN AL-QUR’AN

http://www.4shared.com/file/249453401/da0b397d/Hukum_menyanyikan_quran.html
HUKUM JADI PENGECARA

http://www.4shared.com/file/249453403/34055851/HUKUM_jadi_pengacara.html

FIR’AUNISME

http://www.4shared.com/file/249453394/7eec603e/Firaunisme.html

BARAA’ATUL MUWAHHIDIN

http://www.4shared.com/file/249453389/19462dc2/Baraa-atul_Muwahhidin.html
MUTAMMIMAH
http://www.4shared.com/file/249453393/e088f59d/AL_MUTAMMIMAH_NET.html
AL-GHULUW FITTAKFIER
http://www.4shared.com/file/249453390/7981a427/AL_GHULUW_Fitakfier.html
http://www.4shared.com/file/249453373/7e0bd813/daulah_utsmaniyyah.html
PANDUAN FIKIH JIHAD
http://www.4shared.com/file/248179741/5fe66b23/Syaikh_Abdul_Qodir_Abdul_Aziz_.html
NIHAYAH WAL KHULASHOH
http://www.4shared.com/file/248183908/a5254c3c/Syaikh_Abdulloh_Azzam_-_An_Nih.html

KEPADA MEREKA YANG BURON DAN TERTAWAN

http://www.4shared.com/file/248197049/b9d3cc6/Syaikh_Abu_Muhammad_Al-Maqdisi.html
TIADA KHILAFAH TANPA TAUHID DAN JIHAD
http://www.4shared.com/file/248191660/6191c58e/Syaikh_Abu_Bashir_At-Tarthusi_.html
INILAH JALAN PARA RASUL
http://www.4shared.com/file/248202168/f334e408/Syaikh_Abu_Mushab_Al-Zarqowi_-.html
THAIFAH MANSHURAH
http://www.4shared.com/file/248212954/e2dc83e8/Syaikh_Abu_Qatadah_Al-Filisthi.html
YANG TEGAR DIJALAN JIHAD
http://www.4shared.com/file/248212957/7bd5d252/Syaikh_Yusuf_AlUyairi__Yang__T.html
IDHOAT ALA DARBIL JIHAD
http://www.4shared.com/file/248212956/cd2e2c4/Syaikh_Yusuf_AlUyairy__Idhoat_.html

JAWABAN2 SEPUTAR MASALAH JHAD

http://www.4shared.com/file/248212959/9c6dff55/Syaikh_Ibnu_Qudamah_An-Najdi_-.html
CARA CEPAT MATI SYAHID
http://www.4shared.com/file/248212958/eb6acfc3/Syaikh_Jabir_bin_AbdQoyyum_-_C.html

BANTAHAN REFLEKSI JIHAD ACEH

http://www.4shared.com/file/rvw4W1Lx/MISI_KAMI_DAKWAH_TAUHID.html

Semoga bermanfaat…barokallohu fiikum…

Sumber: lintastanzhim/hisbahjatim/anshoruttauhidwassunnahwaljihad.blogspot.com


1 Komentar

  1. dakwaislam mengatakan:

         

    بسم اللّه الرحمن الرحيم

    By ISLAMICWORLDWIDE@YAHOO.COM COPYRIGHT RESERVE MMBACHSINAR
    الحمد لله الذي خلق السموات والأرض وجعل الظلمات والنور ثم الذين كفروا بربهم يعدلون‏.‏ العالم بما كان وما هو كائن وما سيكون ،الذي إنما أمره إذا أراد شيئًا أن يقول له‏:‏ كن فيكون، الذى يخلق ما يشاء ويختار ما كان لهم الخيرة، سبحانه وتعالى عما يشركون، وهو الله لا إله إلا هو، له الحمد فى الأولى والآخرة وله الحكم وإليه ترجعون، الذي دل على وحدانيته في إلهيته أجناس الآيات، وأبان علمه لخليقته ما فيها من إحكام المخلوقات، وأظهر قدرته على بريته ما أبدعه من أصناف المحدثات، وأرشد إلى فعله بسنته تنوّع الأحوال المختلفات، وأهدى برحمته لعباده نعمه التي لا يحصيها إلا رب السموات، وأعلم بحكمته البالغة دلائل حمده وثنائه الذي يستحقه من جميع الحالات، لا يحصي العباد ثناء عليه، بل هو كما أثنى على نفسه لما له من الأسماء والصفات، وهو المنعوت بنعوت الكمال وصفات الجلال التي لا يمثاله فيها شىء من الموجودات، وهو القدوس السلام المتنزه أن يماثله شىء في نعوت الكمال، أو يلحقه شىء من الآفات، فسبحانه وتعالى عما يقول الظالمون علوا كبيرا، الذي خلق السموات والأرض ولم يتخذ ولدًا ولم يكن له شريك في الملك وخلق كل شىء فقدره تقديرا‏.‏
    أرسل الرسل مُبشرين ومنذرين لئلا يكون للناس على الله حجة بعد الرسل وكان الله عزيزًا حكيمًا، مبشرين لمن أطاعهم بغاية المراد من كل ما تحبه النفوس وتراه نعيما، ومنذرين لمن عصاهم باللعن والإبعاد وأن يعذبوا عذابًا أليما، وأمرهم بدعاء الخلق إلى عبادته وحده لا شريك له، مخلصين له الدين ولو كره المشركون‏.‏ كما قال تعالى‏:‏‏{يَا أَيُّهَا الرُّسُلُ كُلُوا مِنَ الطَّيِّبَاتِ وَاعْمَلُوا صَالِحًا إِنِّي بِمَا تَعْمَلُونَ عَلِيمٌ وَإِنَّ هَذِهِ أُمَّتُكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَأَنَا رَبُّكُمْ فَاتَّقُونِ} ‏[‏المؤمنون‏:‏ 51-52‏]‏‏.‏ وجعل لكل منهم شرعةً ومنهاجًا، ليستقيموا إليه ولا يبغوا عنه اعوجاجًا‏.‏
    وختمهم بمحمد صلى الله عليه وسلم أفضل الأولين والآخرين، وصفوة رب العالمين، الشاهد البشير النذير الهادي السراج المنير، الذي أخرج به الناس من الظلمات إلى النور، وهداهم إلى صراط العزيز الحميد، الله الذي له ما في السموات وما في الأرض وويل للكافرين من عذابٍ شديد‏.‏ بعثه بأفضل المناهج والشِّرع، وأحبط به أصناف الكفر والبدع، وأنزل عليه أفضل الكتب والأنباء، وجعله مهيمنًا على ما بين يديه من كتب السماء‏.‏
    وجعل أمته خير أمة أخرجت للناس، يأمرون بالمعروف وينهون عن المنكر ويؤمنون بالله، يوفون سبعين أمة هم خيرها وأكرمها على الله‏.‏ هو شهيد عليهم وهم شهداء على الناس في الدنيا والآخرة، بما أسبغه عليهم من النعم الباطنة والظاهرة، وعصمهم أن يجتمعوا على ضلالة، إذ لم يبق بعده نبي يبين ما بدل من الرسالة، وأكمل لهم دينهم، وأتم عليهم نعمه، ورضى لهم الإسلام دينا، وأظهره على الدين كله إظهارا بالنصرة والتمكين، وإظهارًا بالحجة والتبيين، وجعل فيهم علماءهم ورثة الأنبياء، يقومون مقامهم في تبليغ ما أنزل من الكتاب، وطائفة منصورة لا يزالون ظاهرين على الحق لا يضرهم من خالفهم ولا من خذلهم إلى حين الحساب‏.‏
    وحفظ لهم الذّكر الذي أنزله من الكتاب المكنون كما قال تعالى‏:‏ ‏{إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ}‏ ‏[‏الحجر‏:‏9‏]‏‏.‏ فلا يقع في كتابهم من التحريف والتبديل كما وقع من أصحاب التوراة والإنجيل‏.‏
    وخصهم بالرواية والإسناد الذي يميز به بين الصدق والكذب الجهابذة النقاد، وجعل هذا الميراث يحمله من كل خلف عدوله أهل العلم والدين؛ ينفون عنه تحريف الغالين، وانتحال المبطلين، وتأويل الجاهلين، لتدوم بهم النعمة على الأمة، ويظهر بهم النور من الظلمة، ويحيي بهم دين اللّه الذي بعث به رسوله، وبين اللّه بهم للناس سبيله، فأفضل الخلق أتبعهم لهذا النبي الكريم المنعوت في قوله تعالى‏:‏ ‏{لَقَدْ جَاءكُمْ رَسُولٌ مِّنْ أَنفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُم بِالْمُؤْمِنِينَ رَؤُوفٌ رَّحِيمٌ}‏ ‏[‏التوبة‏:‏ 128‏]‏‏.‏
    وأشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شريك له، رب العالمين، وإله المرسلين، وملك يوم الدين‏.‏
    وأشهد أن محمدًا عبده ورسوله، أرسله إلى الناس أجمعين، أرسله والناس من الكفر والجهل والضلال في أقبح خيبة وأسوأ حال‏.‏ فلم يزل صلى الله عليه وسلم يجتهد في تبليغ الدين وهدى العالمين وجهاد الكفار والمنافقين، حتى طلعت شمس الإيمان، وأدبر ليل البهتان، وعز جند الرحمن، وذل حزب الشيطان، وظهر نور الفرقان، واشتهرت تلاوة القرآن، وأعلن بدعوة الأذان، واستنار بنور اللّه أهل البوادي والبلدان، وقامت حجة اللّه على الإنس والجان، لما قام المستجيب من معد بن عدنان صلى الله عليه وعلى آله وأصحابه والتابعين لهم بإحسان، صلاة يرضى بها الملك الديان، وسلم تسليمًا مقرونًا بالرضوان د ‏

    Bismillahiromanirohim segala puji bagi Allah .Allah lah tempat segala pujian dan Allah lah tempat
    segala pertolongan dan kepada Allah lah kami minta Ampun dan Kami berlindung dari amal dan diri kami yang buruk ,tak ada yang dapat memberi petunjuk setelah Allah menyesatkan dan tak ada yang dapat menyesatkan setelah Allah memberi petunjuk ,
    Kami bersaksi bahwa tiada ilah selain Allah dan Kami bersaksi bahwa Muhammad adalah Rasul Allah dengan Rasul inilah alah mengabarkan mana yang benar dan mana yang batil ,mana yang fana dan mana yang abadi dialah Rasullallah saw yang menjadi pemimpin para muttaqin muhsinin mujahidin dan muqarobin .
    Berkata Allah dalam kitab nya /qs alimran 103 104
         •   •    
    102. Hai orang-orang yang beriman, bertakwalah kepada Allah sebenar-benar takwa kepada-Nya; dan janganlah sekali-kali kamu mati melainkan dalam keadaan beragama Islam.

                             •              •                                       •              •             
    103. Dan berpeganglah kamu semuanya kepada tali (agama) Allah, dan janganlah kamu bercerai berai, dan ingatlah akan nikmat Allah kepadamu ketika kamu dahulu (masa Jahiliyah) bermusuh-musuhan, Maka Allah mempersatukan hatimu, lalu menjadilah kamu Karena nikmat Allah, orang-orang yang bersaudara; dan kamu Telah berada di tepi jurang neraka, lalu Allah menyelamatkan kamu dari padanya. Demikianlah Allah menerangkan ayat-ayat-Nya kepadamu, agar kamu mendapat petunjuk.
    104. Dan hendaklah ada di antara kamu segolongan umat yang menyeru kepada kebajikan, menyuruh kepada yang ma’ruf dan mencegah dari yang munkar[217]; merekalah orang-orang yang beruntung. Qs 3/104
     ••                 •       •     
    1. Hai sekalian manusia, bertakwalah kepada Tuhan-mu yang Telah menciptakan kamu dari seorang diri, dan dari padanya[263] Allah menciptakan isterinya; dan dari pada keduanya Allah memperkembang biakkan laki-laki dan perempuan yang banyak. dan bertakwalah kepada Allah yang dengan (mempergunakan) nama-Nya kamu saling meminta satu sama lain[264], dan (peliharalah) hubungan silaturrahim. Sesungguhnya Allah selalu menjaga dan Mengawasi kamu. QS 4/1

    SESUNGGUHNYA PERKATAAN YANG BENAR ADALAH KALAMALLAH DAN DAN SEBAIK2NYA PETUNJUK ADALAH PETUNJUK RASULLOLAH SAW DAN SEBURUK2 NYA PERBUATAN ADALAH HAL YANG BARU TERHADAP KITABULLAH DAN SUNNAH RASULNYA .SETIAP YANG SYUBHAT DAN YANG BARU DALAM PERBUATAN AMAL IBADAH DALAM ISLAM ADALAH BIDAH SETIAP BIDAH ADALAH SESAT DAN SETIAP SESAT ,TEMPATNYA ADALAH SEBURUK2NYA TEMPAT KEMBALI YAITU ANNAR

    Telah berkata ALLAH DIDALAM KITAB BIHI L AZIZ

    .
           •       •  •                         •  الكهف 103106
    103. Katakanlah: “Apakah akan kami beritahukan kepadamu tentang orang-orang yang paling merugi perbuatannya?”
    104. Yaitu orang-orang yang Telah sia-sia perbuatannya dalam kehidupan dunia ini, sedangkan mereka menyangka bahwa mereka berbuat sebaik-baiknya.
    105. Mereka itu orang-orang yang Telah kufur terhadap ayat-ayat Tuhan mereka dan (kufur terhadap) perjumpaan dengan Dia[896], Maka hapuslah amalan- amalan mereka, dan kami tidak mengadakan suatu penilaian bagi (amalan) mereka pada hari kiamat.
    106. Demikianlah balasan mereka itu neraka Jahannam, disebabkan kekafiran mereka dan disebabkan mereka menjadikan ayat-ayat-Ku dan rasul-rasul-Ku sebagai olok-olok.

    [896] Maksudnya: tidak beriman kepada pembangkitan di hari kiamat, hisab dan pembalasan.
      •    •               
    164. Dan (Ingatlah) ketika suatu umat di antara mereka berkata: “Mengapa kamu menasehati kaum yang Allah akan membinasakan mereka atau mengazab mereka dengan azab yang amat keras?” mereka menjawab: “Agar kami mempunyai alasan (pelepas tanggung jawab) kepada Tuhanmu[580], dan supaya mereka bertakwa. Araf 164

    [580] alasan mereka itu ialah bahwa mereka Telah melaksanakan perintah Allah untuk memberi                                 •  

    44. Dan Jikalau kami jadikan Al Quran itu suatu bacaan dalam bahasa selain Arab, tentulah mereka mengatakan: “Mengapa tidak dijelaskan ayat-ayatnya?” apakah (patut Al Quran) dalam bahasa asing sedang (rasul adalah orang) Arab? Katakanlah: “Al Quran itu adalah petunjuk dan penawar bagi orang-orang mukmin. dan orang-orang yang tidak beriman pada telinga mereka ada sumbatan, sedang Al Quran itu suatu kegelapan bagi mereka[1334]. mereka itu adalah (seperti) yang dipanggil dari tempat yang jauh”.

    [1334] yang dimaksud Suatu kegelapan bagi mereka ialah tidak memberi petunjuk bagi mereka.fusilat4450.    •                •     •     •    
    50. Dan jika kami merasakan kepadanya sesuatu rahmat dari kami sesudah dia ditimpa kesusahan, Pastilah dia berkata: “Ini adalah hakku, dan Aku tidak yakin bahwa hari kiamat itu akan datang. dan jika Aku dikembalikan kepada Tuhanku Maka Sesungguhnya Aku akan memperoleh kebaikan pada sisiNya.” Maka kami benar-benar akan memberitakan kepada orang-orang kafir apa yang Telah mereka kerjakan dan akan kami rasakan kepada mereka azab yang keras.
                                           •               •            
    51. Dan apabila kami memberikan nikmat kepada manusia, ia berpaling dan menjauhkan diri; tetapi apabila ia ditimpa malapetaka, Maka ia banyak berdoa.
    52. Katakanlah: “Bagaimana pendapatmu jika (Al Quran) itu datang dari sisi Allah, Kemudian kamu mengingkarinya. siapakah yang lebih sesat daripada orang yang selalu berada dalam penyimpangan yang jauh?”
    53. Kami akan memperlihatkan kepada mereka tanda-tanda (kekuasaan) kami di segala wilayah bumi dan pada diri mereka sendiri, hingga jelas bagi mereka bahwa Al Quran itu adalah benar. Tiadakah cukup bahwa Sesungguhnya Tuhanmu menjadi saksi atas segala sesuatu?
    54. Ingatlah bahwa Sesungguhnya mereka adalah dalam keraguan tentang pertemuan dengan Tuhan mereka. ingatlah bahwa Sesungguhnya dia Maha meliputi segala sesuatu.
    2
    AQIDAH MUSLIMIN
    1. Apakah yang dimaksudkan dengan ilmu agama yang (hukum mempelajarinya) fardu
    ain?
    Jawapan: Setiap mukallaf diwajibkan mempelajari suatu kadar ilmu agama yang dia perlu
    yang terdiri daripada akidah, bersuci, solat, puasa, zakat bagi orang diwajibkan untuk
    mengeluarkannya, haji bagi orang yang berkemampuan, maksiat-maksiat hati, tangan, mata
    dan sebagainya.
    Allah ta^ala berfirman:
    قُلْ ھَلْ یَسْتَوى الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَ الَّذِینَ لاَ یَعْلَمُونَ
    Maknanya: “Katakanlah (wahai Muhammad) tidaklah sama orang yang mengetahui dan
    orang yang tidak mengetahui”. [Surah al-Zumar: 9]
    Rasulullah sallaLlahu ^alayhi wasallam bersabda:
    طَلَب الْعلْمِ فَرِيضةٌ علَى كُلِّ مسلمٍ
    Maknanya: “Menuntut ilmu agama (yang daruri atau teras itu) adalah wajib ke atas setiap
    muslim”. [Diriwayatkan oleh al-Bayhaqi]
    2. Apakah hikmah penciptaan jin dan manusia?
    Jawapan: Untuk diperintahkan oleh Allah supaya beribadah kepada-Nya.
    Allah ta^ala berfirman:
    وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالإِنسَ إِلاَّ لِیَعْبُدُونَ
    Maknanya: “dan Aku tidak menciptakan jin dan manusia kecuali untuk menyembah-Ku”.
    [Surah al-Dharriyyat: 56]
    Rasulullah sallaLlahu ^alayhi wasallam bersabda:
    حق اللهِ علَى الْعباد َأن يعبدوه ولا يشرِكُوا ِبه شيئًا
    Maknanya: “Hak Allah ke atas para hamba hendaklah mereka beribadah kepada-Nya dan
    tidak mensyirikkan-Nya dengan sesuatu pun”. [Diriwayatkan oleh al-Bukhari dan Muslim]
    3. Bagaimanakah ibadah menjadi sah?
    3
    Jawapan: Beribadah kepada Allah menjadi sah apabila dilakukan oleh orang yang meyakini
    kewujudan Allah dan tidak menyamakan atau menyerupakan-Nya dengan sesuatu apapun dari
    makhluk-Nya.
    Allah ta^ala berfirman:
    لَیْسَ كَمِثْلِھِ شَىْءٌ
    Maknanya: “Tiada suatu pun yang sama seperti-Nya (Allah)”. [Surah al-Shura: 11]
    Rasulullah sallaLlahu ^alayhi wasallam bersabda:
    لا فكْرة في ال  ربِّ
    Maknanya: “Tidak boleh berfikir (membayangkan) tentang Allah”. [Diriwayatkan oleh
    Abu`l-Qasim al-Ansari]
    Al-Ghazali berkata:
    لاتصح الْعبادةُ ِإلا بعد معرِفَة الْمعبود
    Maknanya: “Ibadah tidak sah kecuali selepas mengetahui (Allah yang wajib) disembah”.
    4. Kenapa Allah mengutus para rasul?
    Jawapan: Allah ta^ala telah mengutus para rasul untuk mengajar manusia tentang
    kemaslahatan agama mereka dan dunia mereka, dan untuk mengajak manusia supaya
    menyembah Allah dan tidak menyekutukan-Nya dengan sesuatu pun.
    Allah ta^ala berfirman:
    فَبَعَثَ اللهُ النَّبِیِّین مُبَشِّرِینَ وَمُنذِرِینَ
    Maknanya: “..maka Allah mengutuskan para nabi sebagai pembawa khabar gembira dan
    pemberi peringatan”. [Surah al-Baqarah: 213]
    Rasulullah sallaLlahu ^alayhi wasallam bersabda:
    َأفْضلُ ما قُلْت َأنا والنبِيونَ من قَبلي لا ِإَله ِإلا اللهُ
    Maknanya: “Perkataan paling utama yang aku dan para nabi sebelumku mengungkapkannya
    ialah لا إل ھ إلا الله (Tiada tuhan yang layak disembah melainkan Allah)”. [Diriwayatkan oleh al-
    Tirmidhi dan selainnya]
    5. Apakah erti Tauhid?
    Jawapan: Al-Imam al-Junayd berkata:
    التوحي  د ِإفْرا  د الْقَديمِ من الْمحدث
    4
    Maknanya: “Tauhid ialah menyucikan (Allah) al-Qadim (Yang Maha Sedia Ada tidak
    mempunyai permulaan) dari (menyerupai makhluk-Nya) yang baharu (ada yang didahului
    dengan tiada dan ada permulaan)”. [Diriwayatkan oleh al-Hafiz al-Khatib al-Baghdadi]
    Allah ta^ala berfirman:
    لَیْسَ كَمِثْلِھِ شَىْءٌ
    Maknanya: “Tiada suatu pun yang sama seperti-Nya (Allah)”. [Surah al-Shura: 11]
    Suatu ketika Rasulullah sallaLlahu ^alayhi wasallam ditanya tentang amalan yang
    paling utama, lalu Baginda sallaLlahu ^alayhi wasallam menjawab:
    ِإيمانٌ ِباللهِ ورسوله
    Maknanya: “Keimanan kepada Allah dan Rasul-Nya”. [Diriwayatkan oleh al-Bukhari]
    6. Sila bincangkan tentang kewujudan Allah.
    Jawapan: Allah itu ada dan tiada sebarang keraguan tentang kewujudan-Nya. Adanya Allah
    itu tanpa kayf (bagaimana, bentuk atau cara)1, tanpa tempat, tanpa arah atau ruang dan tidak
    menyamai suatu pun daripada makhluk-Nya serta tiada suatu pun daripada makhluk-Nya yang
    menyerupai-Nya.
    Allah ta^ala berfirman:
    أَفِى اللهِ شَكٌّ
    Maknanya: “Tiada keraguan akan adanya Allah”. [Surah Ibrahim: 10]
    Rasulullah sallaLlahu ^alayhi wasallam bersabda:
    كَانَ اللهُ وَلم يكُن شيءٌ غَيره
    Maknanya: “Allah ada (azali yakni ada tanpa permulaan) dan tiada sesuatu pun selain-Nya”.
    [Diriwayatkan oleh al-Bukhari dan selainnya]
    7. Apakah makna firman Allah ta^ala: وَھُوَ مَعَكُمْ أَیْنَ مَا كُنتُمْ [Surah al-Hadid: 4]?
    Jawapan: Maknanya ialah Allah mengetahui tentang kamu di mana pun kamu berada seperti
    yang dikatakan oleh al-Imam Sufyan al-Thawri, al-Imam al-Shafi^i, al-Imam Ahmad, al-Imam
    Malik dan selain mereka.
    Allah ta^ala berfirman:
    1 Persoalan bagaimana atau cara hanya layak diajukan tentang sifat makhluk kerana ia merujuk kepada suatu bentuk,
    pergerakan dan perubahan sifat. Oleh itu, Allah Maha Suci dari sebarang persoalan bagaimana kerana ia melibatkan sifat
    makhluk.
    5
    وَأَنَّ اللهَ قَدْ أَحَاطَ بِكُلِّ شَىْءٍ عِلْمًا
    Maknanya: “Dan sesungguhnya Allah Maha Mengetahui segala sesuatu”. [Surah al-Talaq:
    12]
    Rasulullah sallaLlahu ^alayhi wasallam bersabda:
    اربعوا علَى َأنُفسِكُم فَإِنكُم لا تدعونَ َأصم ولا غَائبا وِإنما تدعونَ سميعا قَرِيبا
    Maknanya: “Janganlah kamu memaksa diri untuk mengeraskan suara kerana kamu bukanlah
    berdoa kepada Zat yang tuli dan ghaib, sesungguhnya kamu berdoa kepada Zat yang Maha
    Mendengar lagi Maha Dekat (secara maknawi bukan fizikal)”. [Diriwayatkan oleh al-Bukhari]
    Makna hadis ini ialah tiada sesuatu pun yang tersembunyi dari Allah.
    8. Apakah dosa yang paling besar?
    Jawapan: Dosa yang paling besar ialah kufur. Perkara yang termasuk dalam kekufuran ialah
    syirik. Makna syirik ialah menyembah selain Allah. Allah ta^ala berfirman tentang Luqman,
    bahawa Luqman berkata:
    یَا بُنَىَّ لاَ تُشْرِكْ بِاللهِ إِنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظِیمٌ
    Maknanya: “…Wahai anak kesayanganku! Janganlah engkau menyekutukan Allah kerana
    sesungguhnya penyekutuan (terhadap Allah) itu adalah kezaliman yang amat besar”. [Surah
    Luqman: 13]
    Rasulullah sallaLlahu ^alayhi wasallampernah ditanya tentang dosa yang paling besar,
    lalu Baginda sallaLlahu ^alayhi wasallam bersabda:
    َأن تجعلَ للهِ ِن  دا وهو خلَقَك
    Maknanya: “Apabila engkau mengadakan suatu sekutu bagi Allah sedangkan Dia telah
    menciptakanmu”. [Diriwayatkan oleh al-Bukhari dan selainnya].
    9. Apakah makna ibadah?
    Jawapan: Ibadah adalah kemuncak ketundukan dan ketaatan sebagaimana yang dikatakan
    oleh al-Hafiz al-Subki.
    Allah ta^ala berfirman:
    لاَ إِلَھَ إِلاَّ أَنَا فَاعْبُدُونِ
    Maknanya: “Tiada Tuhan yang wajib disembah kecuali Aku (Allah), maka beribadahlah
    (sembahlah) kepada-Ku”. [Surah al-Anbiya': 25]
    6
    Rasulullah sallaLlahu ^alayhi wasallam bersabda:
    حق اللهِ علَى الْعباد َأن يعبدوه ولا يشرِكُوا ِبه شيئًا
    Maknanya: “Hak Allah ke atas para hamba ialah mereka hendaklah beribadah kepada-Nya
    dan tidak menyekutukan sesuatu pun dengan-Nya”. [Diriwayatkan oleh al-Bukhari dan Muslim]
    10. Adakah perkataan al-du^a’ ( الدعاء ) boleh diertikan dengan makna ibadah?
    Jawapan: Ya, Allah ta^ala berfirman:
    قُلْ إِنَّمَا أَدْعُوا رَبِّى وَلاَ أُشْرِكُ بِھِ أَحَدًا
    Maknanya: “Katakanlah (wahai Muhammad) sesungguhnya aku hanyalah beribadah kepada
    Tuhanku dan tidak menyekutukan-Nya dengan seorang pun”. [Surah al-Jinn: 20]
    Allah ta^ala berfirman:
    فَلاَ تَدْعُوا مَعَ اللهِ أَحَدًا
    Maknanya: “Maka janganlah kamu beribadah kepada seseorang bersama Allah”. [Surah al-
    Jinn: 18]
    Rasulullah sallaLlahu ^alayhi wasallam bersabda:
    ال  دعاءُ هو الْعبادةُ
    Maknanya: “Doa adalah ibadah”. [Diriwayatkan oleh al-Bukhari]
    11. Adakah perkataan al-du^a’ ( الدعاء ) boleh diertikan dengan selain daripada makna
    ibadah?
    Jawapan: Ya, Allah ta^ala berfirman:
    لاَ تَجْعَلُوا دُعَاءَ الرَّسُولِ بَیْنَكُمْ كَدُعَاءِ بَعْضِكُمْ بَعْضًا
    Maknanya: “Janganlah kamu jadikan panggilan Rasul di antara kamu seperti panggilan
    sebahagian kamu kepada sebahagian yang lain”. [Surah al-Nur: 63]
    12. Apakah hukum memanggil atau menyeru ( النداء ) seseorang nabi atau wali meskipun
    bukan di hadapan mereka, dan apakah hukum meminta daripada seseorang nabi atau
    wali akan sesuatu yang dari segi kebiasaannya tidak berlaku ?
    7
    Jawapan: Perkara sedemikian boleh dilakukan kerana perbuatan seperti itu tidak pernah
    dianggap peribadatan atau penyembahan kepada selain Allah. Ucapan “Wahai Rasulullah!”
    semata-mata bukanlah penyekutuan dengan Allah. Ini kerana telah thabit bahawa Bilal ibn al-
    Harith al-Muzani radiyaLlahu ^anhu (seorang sahabat Baginda sallaLlahu ^alayhi wasallam)
    mendatangi maqam (kubur) Rasulullah sallaLlahu ^alayhi wasallam ketika tahun kemarau
    pada zaman pemerintahan Sayyidina Umar ibn al-Khattab radiyaLlahu ^anhu. Kemudian Bilal
    berkata:
    يا رسولَ اللهِ استسقِ لأُمتك فَإِنهم قَد هلَكُوا
    Maknanya: “Wahai Rasulullah! Mohonlah (kepada Allah ta^ala) agar air hujan diturunkan
    untuk umatmu, kerana sesungguh mereka telah mengalami bencana”. [Diriwayatkan oleh al-
    Bayhaqi dan selainnya].
    Amalan Bilal di atas sama sekali tidak diingkari oleh Sayyidina Umar dan selain
    beliau, bahkan mereka menilai perbuatan tersebut sebagai amalan yang baik.
    Allah ta^ala berfirman:
    وَلَوْ أَنَّھُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنفُسَھُمْ جَاءُوكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللهَ وَاسْتَغْفَرَ لَھُمُ الرَّسُولُ
    لَوَجَدُوا اللهَ تَوَّابًا رَحِیمًا
    Maknanya: “Sesungguhnya jika mereka ketika menzalimi diri sendiri (dengan berbuat dosa)
    kemudian mereka mendatangimu lalu memohon keampunan kepada Allah, dan Rasul pun
    memohonkan keampunan buat mereka, nescaya mereka mendapati bahawa Allah adalah Maha
    Penerima taubat lagi Maha Penyayang”. [Surah al-Nisa': 64]
    Telah thabit bahawa Ibn ^Umar radiyaLlahu ^anhuma telah berkata: يا محمد yang
    bermakna: “Wahai Muhammad!” ketika beliau mengalami kelumpuhan di kakinya, selepas itu
    beliau sembuh. Peristiwa ini telah diriwayatkan oleh al-Bukhari dalam kitabnya al-Adab al-
    Mufrad.
    13. Jelaskan makna istighathah dan isti^anah dengan dalil.
    Jawapan: Istighathah bererti meminta pertolongan ketika kesempitan atau kesulitan,
    manakala makna isti^anah lebih umum dan luas.
    Allah ta^ala berfirman:
    وَاسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَوةِ
    Maknanya: “Dan mintalah pertolongan dengan sabar dan sembahyang”. [Surah al-Baqarah:
    45]
    Rasulullah sallaLlahu ^alayhi wasallam bersabda:
    تدنو ال  شمس من رءُوسِ الناسِ يوم الْقيامة فَبينما هم كَذَلك ِإذ استغاُثوا ِبآدم
    8
    Maknanya: “Pada hari kiamat matahari terlalu hampir dengan kepala manusia. Ketika itu
    mereka meminta pertolongan kepada Nabi Adam ^alayhis-salam”. [Diriwayatkan oleh al-
    Bukhari]
    Dalam hadis ini ada dalil bahawa meminta pertolongan kepada selain Allah taala itu
    boleh dilakukan tetapi wajib beriktikad bahawa tidak ada yang boleh mendatangkan bahaya
    dan tidak ada yang boleh memberikan manfaat secara hakikatnya kecuali Allah.
    14. Bincangkan tentang tawassul dengan para nabi.
    Jawapan: Tawassul dengan para nabi dibolehkan dengan ijma^ (kesepakatan) ulama.
    Tawassul ialah memohon kepada Allah akan kedatangan suatu manfaat (kebaikan) atau
    penghindaran suatu mudarat (keburukan) dengan menyebut nama seseorang nabi atau wali
    untuk memuliakan mereka disertai dengan iktikad bahawa hakikatnya hanya Allah sahajalah
    yang mendatangkan mudarat dan manfaat.
    Allah ta^ala berfirman:
    وَابْتَغُوا إِلَیْھِ الْوَسِیلَةَ
    Maknanya: “Kamu carilah perkara-perkara yang boleh mendekatkan diri kamu dengan
    Allah”. [Surah al-Ma'idah: 35]
    Dalam satu hadis ada satu peristiwa yang disebutkan bahawa Rasulullah sallaLlahu
    ^alayhi wasallam mengajar seorang buta bertawassul dengan Baginda. Setelah orang buta itu
    bertawassul bukan di hadapan Rasulullah sallaLlahu ^alayhi wasallam, maka Allah
    mengembalikan penglihatannya semula. Hadis yang menceritakan peristiwa ini diriwayatkan
    oleh al-Tabrani dan beliau menghukumkan hadis tersebut sebagai sahih.
    15. Bincangkan tentang tawassul dengan para wali Allah.
    Jawapan: Tidak ada seorang pun di kalangan orang-orang yang berada di jalan kebenaran
    (Ahlu`l-Haqq) mencakupi generasi salaf dan generasi khalaf yang berlainan daripada pendapat
    bahawa tawassul dengan para wali itu dibolehkan.
    Dalam hadis disebutkan bahawa Sayyidina Umar bertawassul dengan al-^Abbas (bapa
    saudara Nabi) dengan berkata:
    اللَّهم ِإنا نتوسلُ ِإَليك ِبعمِّ نبِيِّنا
    Maknanya: “Ya Allah kami bertawassul kepada-Mu dengan bapa saudara Nabi kami (supaya
    Engkau menurunkan air hujan)”. [Diriwayatkan oleh al-Bukhari].
    9
    16. Jelaskan makna Hadis al-Jariyah2.
    Jawapan: Hadis tersebut mudtarib (suatu hadis yang diriwayatkan dengan lafaz matannya
    yang berbeza-beza dan saling bertentangan sehingga menjadikannya dihukumkan sebagai
    hadis da^if). Meskipun ada ulama yang menganggap hadis tersebut sebagai sahih, namun
    mereka tidak mengertikan bahawa Allah mendiami atau berada di langit.
    Al-Imam al-Nawawi telah berkata dalam huraiannya terhadap hadis tersebut
    bahawa perkataan َأين الله (Di mana Allah?) adalah suatu soalan tentang darjat atau
    kedudukan, bukannya tentang tempat.
    Oleh itu, makna perkataan Baginda sallaLlahu ^alayhi wasallamdi atas ialah: “Apakah
    peganganmu dari segi pengagunganmu terhadap Allah?”. Selanjutnya, perkataan hamba
    perempuan في السماء (di langit) itu pula bermakna: “Sangat tinggi tahap pengagunganku
    terhadap-Nya”. Oleh itu, tidak boleh berpegang bahawa Rasulullah sallaLlahu ^alayhi
    wasallam telah bertanya kepada hamba perempuan tersebut tentang tempat (bagi Allah) dan
    tidak boleh berpegang bahawa hamba perempuan itu telah bermaksud Allah bertempat di
    langit.
    Sayyidina ^Ali radiyaLlahu ^anhu wa karrama wajhah berkata:
    لا يقَا ُ ل َأين لمن َأين الأَين
    Maknanya: “Tidak boleh dikatakan (disoalkan tentang) di mana (tempat) bagi Allah yang
    telah menempatkan di mana (tempat)”. [Disebutkan oleh Abu`l-Qasim al-Qushayri dalam al-
    Risalah al-Qushayriyyah]
    Al-Imam Abu Hanifah berkata dalam kitabnya al-Fiqhu`l-Absat:
    كَانَ قَبلَ الْمكَان, كَانَ وَلم يكُن َأين ولا خلْق وهو خالق كُلِّ شيءٍ
    Maknanya: “Dia (Allah) ada (azali) sebelum (kewujudan) tempat. Dia ada (azali) dengan
    keadaan belum ada suatu (penciptaan) tempat dan suatu (penciptaan) makhluk yang lain, dan
    Dia adalah pencipta segala sesuatu”.
    Allah ta^ala berfirman:
    لَیْسَ كَمِثْلِھِ شَىْءٌ
    Maknanya: “Tiada suatu pun yang sama seperti-Nya (Allah)”. [Surah al-Shura: 11]
    Rasulullah sallaLlahu ^alayhi wasallam bersabda:
    كَانَ اللهُ وَلم يكُن شيءٌ غَيره
    2 Hadis al-Jariyah sebuah hadis yang mengandungi peristiwa pertanyaan Rasulullah ص لى الله علی ھ وس لم kepada seorang jariyah
    (hamba perempuan) yang telah diriwayatkan dalam pelbagai lafaz oleh beberapa ulama hadis seperti al-Imam Muslim dalam
    kitabnya Sahih Muslim, Bab Tahrim al-Kalam fi al-Salah, al-Imam Abu Dawud dalam kitabnya Sunan Abi Dawud, Bab
    Tashmit al-^Atish dan Bab fi al-Raqabati`l-Mu’minah, al-Imam Malik dalam kitabnya al-Muwatta’, Bab Ma YajuzMina`l-^Itq
    fi al-Riqab al-Wajibah, al-Imam al-Bayhaqi, al-Imam Ahmad, al-Imam Ibn Hibban dan lain-lain lagi.
    10
    Maknanya: “Allah ada (azali yakni ada tanpa permulaan) dan tiada sesuatu pun selain-Nya”.
    [Diriwayatkan oleh al-Bukhari dan selainnya]
    17. Hukum orang yang mencaci Allah adalah kafir. Jelaskan perkara ini dengan dalil.
    Jawapan: Al-Qadi ^Iyad menaqalkan ijma^ (kesepakatan ulama mujtahidin) bahawa orang
    mencaci Allah adalah kafir meskipun dalam keadaan marah, bergurau atau hati yang tidak
    lapang (tidak reda dengan makian tersebut daripada ucapannya sendiri).
    Allah ta^ala berfirman:
    ولَئِن سَأَلْتَھُمْ لَیَقُولُنَّ إِنَّمَا كُنَّا نَخُوضُ وَنَلْعَبُ قُلْ أَبِاللهِ وَءَایَاتِھِ وَرَسُولِھ كُنتُمْ
    ( تَسْتَھْزِءُونَ( 65
    لاَ تَعْتَذِرُوا قَدْ كَفَرْتُم بَعْدَ إِیمَنِكَمْ
    Maknanya: “Dan jika kamu bertanya kepada mereka (tentang perkara yang mereka katakan
    itu), tentulah mereka akan menjawab: “sesungguhnya kami hanya bergurau dan bermain-main
    sahaja”. Katakanlah (kepada mereka): “Apakah terhadap Allah, ayat-ayat-Nya dan Rasul-Nya
    kamu boleh memperolok-olokkan! Tidak perlu kamu meminta maaf, sebenar kamu telah
    menjadi kafir setelah kamu beriman”. [Surah al-Tawbah: 65-66]
    Rasulullah sallaLlahu ^alayhi wasallam bersabda:
    ِإنَّ الْعبد َليتكَلَّم ِبالْكَلمة لا يرى ِبها بأْسًا يهوِي ِبها في النارِ سبعين خرِيفًا
    Maknanya: “Sesungguhnya boleh terjadi seorang hamba mengucapkan perkataan (yang
    memperolok-olokkan atau menghina Allah atau syariat-Nya) yang dia tidak menganggapnya
    sebagai bahaya, (sedangkan perkataan tersebut) akan menjerumuskannya ke (dasar) neraka
    (yang untuk sampai kepadanya) selama 70 tahun (diperlukan dan hanya dihuni oleh orangorang
    kafir sahaja)”. [Diriwayatkan oleh al-Tirmidhi]
    18. Apakah dalil yang membolehkan ziarah kubur bagi lelaki dan perempuan?
    Jawapan: Rasulullah sallaLlahu ^alayhi wasallam bersabda:
    زو  روا الُقبور فَإِنها تذَكّركُم ِبالآخرة
    Maknanya: “Kamu ziarahilah kubur kerana sesungguhnya ziarah kubur itu mengingatkan
    kamu kepada kehidupan akhirat”. [Diriwayatkan oleh al-Bayhaqi]
    19. Bagaimanakah cara untuk masuk Islam?
    Jawapan: Dengan pengucapan dua kalimah syahadah disertai dengan niat masuk Islam,
    bukannya dengan pengucapan istighfar seperti: أستغفر الله . Jangan terkeliru dengan zahir firman
    Allah ta^ala tentang Nabi Nuh ^alayhis-salam bahawa Baginda bersabda:
    فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ
    11
    Maknanya: “Maka aku berkata: “Kamu pohonlah keampunan daripada Tuhan kamu”. [Surah
    Nuh: 10]
    Ini kerana maknanya yang sebenar ialah bahawa Nabi Nuh ^alayhis-salam telah
    mengajak kaum Baginda untuk masuk Islam dengan beriman kepada Allah dan Nabi-Nya Nuh
    ^alayhis-salam supaya Allah mengampunkan mereka.
    Rasulullah sallaLlahu ^alayhi wasallam bersabda:
    ُأمرت َأنْ ُأقَاتلَ الناس حتى يشهدوا َأن لا ِإَله ِإلا اللهُ وَأِّني رسو ُ ل اللهِ
    Maknanya: “Aku diperintahkan untuk memerangi umat manusia sehingga mereka bersaksi
    bahawa tiada Tuhan yang berhak disembah melainkan Allah dan aku adalah utusan Allah”.
    [Diriwayatkan oleh al-Bukhari dan Muslim]
    20. Jelaskan hukum mengucapkan pujian buat Rasulullah sallaLlahu ^alayhi wasallam?
    Jawapan: Pengucapan pujian buat Rasulullah sallaLlahu ^alayhi wasallamdibolehkan dengan
    ijma^.
    Allah ta^ala berfirman:
    وَإِنَّكَ لَعَلَى خُلُقٍ عَظِیمٍ
    Maknanya: “Dan sesungguhnya engkau (wahai Muhammad) berperilaku yang agung”. [Surah
    al-Qalam: 4]
    Allah ta^ala berfirman:
    وَعَزَّرُوهُ وَنَصَرُوهُ
    Maknanya: “..dan mereka memuji dan membelanya (Rasulullah)”. [Surah al-A^raf: 157]
    Perkataan عزروه membawa makna memuji dan mengagungkan Rasulullah sallaLlahu
    ^alayhi wasallam.
    Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Ibn Majah dinyatakan seperti berikut:
    ِإنَّ بعض النِّساءِ مدحن النبِي علَيه ال  سلام ِبقَولهِن َأمام النبِيِّ: “يا حبذَا محمد من جارٍ”
    Maknanya: “Sesungguhnya sebahagian wanita ada memuji Nabi ^alayhis-salam di hadapan
    Baginda sendiri dengan kata-kata: “Oh! Betapa mulianya Muhammad sebagai seorang jiran”.
    Telah thabit bahawa sangat ramai sahabat Nabi memuji Baginda seperti Hassan ibn
    Thabit, al-^Abbas dan selain mereka, sedangkan Rasulullah sallaLlahu ^alayhi wasallam
    sendiri tidak mengingkari perkara tersebut, bahkan Baginda menilainya sebagai perbuatan
    yang baik.
    21. Bincangkan tentang siksaan kubur.
    Jawapan: Wajib beriman dengan siksaan kubur dan hukum ini thabit dengan ijma^.
    Barangsiapa mengingkarinya maka dia telah kafir.
    12
    Allah ta^ala berfirman:
    النَّارُ یُعْرَضُونَ عَلَیْھَا غُدُوا وَعَشِیا وَیَوْمَ تَقُومُ السَّاعَةُ أَدْخِلُوا ءَالَ فِرْعَوْنَ
    أَشَدَّ الْعَذَابِ
    Maknanya: “Neraka dinampakkan kepada mereka (orang-orang kafir pengikut Firaun) pada
    waktu pagi dan petang (di alam barzakh), dan pada hari berlakunya kiamat, (dikatakan kepada
    malaikat): “Masukkan keluarga Firaun ke siksaan yang amat pedih”. [Surah Ghafir: 46]
    Rasulullah sallaLlahu ^alayhi wasallam bersabda:
    استعي ُ ذوا ِباللهِ من عذَابِ الْقَبرِ
    Maknanya: “Kamu mohonlah perlindungan dengan Allah dari siksaan kubur”. [Diriwayatkan
    oleh al-Bukhari]
    22. Apakah makhluk Allah yang pertama?
    Jawapan:Makhluk pertama ialah air. Allah ta^ala berfirman:
    وَجَعَلْنَا مِنَ الْمَاءِ كُلَّ شَىْءٍ حَىٍّ
    Maknanya: “Dan kami telah menjadikan segala sesuatu yang hidup daripada air”. [Surah al-
    Anbiya': 30]
    Rasulullah sallaLlahu ^alayhi wasallam bersabda:
    كُلُّ شيءٍ خلق من الْماءِ
    Maknanya: “Setiap sesuatu diciptakan daripada air”. [Diriwayatkan oleh Ibn Hibban]
    23. Bincangkan tentang bahagian-bahagian bid^ah dan apakah dalil yang menunjukkan
    bahawa bid^ah hasanah itu ada?
    Jawapan: Bid^ah dari segi bahasa ialah setiap perkara yang diadakan tanpa ada contoh
    sebelumnya, manakala dari segi istilah pula bid^ah terbahagi kepada dua, iaitu bid^ah huda dan
    bid^ah dalalah.
    Allah ta^ala berfirman:
    وَرَھْبَانِیَّةً ابْتَدَعُوھَا مَا كَتَبْنَاھَا عَلَیْھِمْ إِلاَّ ابْتِغَاءَ رِضْوَانِ اللهِ
    Maknanya: “…dan mereka mengada-adakan rahbaniyyah sedangkan kami tidak
    mewajibkannya kepada mereka melainkan (mereka sendiri yang mengada-adakannya) untuk
    mencari keredaan Allah”. [Surah al-Hadid: 27]
    Allah memuji perbuatan para pengikut Nabi ^Isa ^alayhis-salam yang muslim kerana
    mereka menjauh dan memutuskan diri mereka daripada kesukaan nafsu syahwat yang tidak
    diwajibkan ke atas mereka semata-mata kerana menagih keredaan Allah.
    Rasulullah sallaLlahu ^alayhi wasallam bersabda:
    من سن في الإِسلامِ سنةً حسنةً فَلَه َأجرها وَأجر من عملَ ِبها من بعده
    13
    Maknanya: “Barangsiapa yang merintis (memulai) dalam Islam suatu perbuatan yang baik,
    maka dia mendapat pahala perbuatan tersebut dan pahala orang-orang yang melakukan
    perbuatan itu selepasnya”. [Diriwayatkan oleh Muslim]
    Para sahabat Nabi dan generasi muslim selepas mereka banyak melakukan perkaraperkara
    baru yang baik dalam agama dan umat Islam menerima perkara itu seperti membina
    mihrab (tempat sembahyang imam di masjid), azan kedua bagi sembahyang Jumaat,
    meletakkan titik di dalam mushaf dan amalan Maulid Nabi.
    24. Bincangkan tentang sihir.
    Jawapan: Melakukan sihir adalah haram. Allah ta^ala berfirman:
    وَمَا كَفَرَ سُلَیْمَانُ وَلَكِنَّ الشَّیَاطِینَ كَفَرُوا یُعَلِّمُونَ النَّاسَ السِّحْرَ
    Maknanya: “Dan Nabi Sulaiman tidaklah kafir, tetapi syaitan-syaitan itulah yang kafir, hal
    keadaan mereka mengajar sihir kepada manusia (dengan meyakini perkara ini sebagai suatu
    yang halal dan boleh)”. [Surah al-Baqarah: 102]
    Dalam satu hadis ada dinyatakan:
    اجتنِبوا ال  سبع الْموبِقَات. قيلَ: ما هي يا رسولَ اللهِ؟ قَالَ: الشّرك والسِّحر…
    Maknanya: Nabi sallaLlahu ^alayhi wasallam bersabda: “Kamu hendaklah menjauhi tujuh
    perkara yang membinasakan”. Baginda ditanya: “Apakah tujuh perkara itu wahai Rasulullah?”
    Baginda menjawab: “Menyekutukan Allah, sihir…”. [Diriwayatkan oleh Muslim]
    25. Apakah dalil yang menunjukkan bahawa orang yang melempar lembaran yang
    mengandungi nama Allah ke tempat kotor dengan maksud perlecehan atau penghinaan
    itu kafir?
    Jawapan: Tidak boleh melempar suatu lembaran atau kertas yang mengandungi nama Allah
    ke tempat kotor atau menjijikkan. Orang yang berbuat demikian dengan maksud perlecehan
    atau penghinaan itu adalah kafir.
    Allah ta^ala berfirman:
    قُلْ أَبِاللهِ وَءَایَاتِھِ وَرَسُولِھ كُنتُمْ تَسْتَھْزِءُونَ( 65 ) لاَ تَعْتَذِرُوا قَدْ كَفَرْتُم بَعْدَ
    إِیمَنِكَمْ
    Maknanya: “…Katakanlah (wahai Muhammad kepada mereka): “Apakah terhadap Allah,
    ayat-ayat-Nya dan Rasul-Nya kamu boleh memperolok-olokkan! Tidak perlu kamu meminta
    maaf, sebenar kamu telah menjadi kafir setelah kamu beriman”. [Surah al-Tawbah: 65-66]
    Ibn ^Abidin berkata:
    ويكْفُر من رمى الْمصحف في الْقَا ُ ذورات وَلو َلم يقْصد الاستخفَاف لأَنَّ فعلَه يدلُّ علَى
    الاستخفَاف
    Maknanya: “Dan orang (sengaja) melempar mushaf ke tempat kotor atau menjijikkan
    terkeluar dari Islam meskipun dia tidak bermaksud untuk memperleceh atau menghina kerana
    perbuatannya itu menunjukkan penghinaan atau perlecehan”.
    14
    26. Apakah hukum bernazar?
    Jawapan: Boleh bernazar dalam perkara ketaatan kepada Allah atau pendekatan diri kepada
    rahmat Allah dan wajib memenuhi nazar tersebut. Adapun nazar dalam perkara yang
    diharamkan oleh Allah maka hukumnya haram dan tidak wajib dipenuhi.
    Allah ta^ala berfirman:
    یُوفُونَ بِالنَّذْرِ
    Maknanya: “Mereka (sentiasa) memenuhi nazar”. [Surah al-Insan: 7]
    Rasulullah sallaLlahu ^alayhi wasallam bersabda:
    من نذَر َأن يطيع اللهَ فَلْيطعه, ومن نذَر َأن يعصيه فَلا يعصه
    Maknanya: “Barangsiapa bernazar untuk mentaati Allah maka hendaklah dia mentaatinya,
    dan barangsiapa bernazar untuk bermaksiat kepada-Nya maka janganlah dia bermaksiat kepada-
    Nya”. [Diriwayatkan oleh al-Bukhari]
    27. Apakah dalil yang menunjukkan bahawa suara perempuan itu bukan aurat?
    Jawapan: Allah ta^ala berfirman:
    وَقُلْنَ قَوْلاً مَعْرُوفًا
    Maknanya: “Dan katakanlah (wahai isteri-isteri Nabi) dengan perkataan yang baik”. [Surah
    al-Ahzab: 22]
    Al-Ahnaf ibn Qays berkata:
    سمعت الْحديثَ من في َأِبي بكْرٍ وعمر وعثْمانَ وعليٍّ فَما سمعته كَما سمعته من في
    عائشةَ (في أي: فَم)
    Maknanya: “Aku telah mendengar hadis dari mulut Abu Bakr, Umar, Uthman dan Ali. Dan
    aku tidak pernah mendengar hadis sebagaimana aku telah mendengarnya dari mulut ^A’ishah”.
    [Diriwayatkan oleh al-Hakim dalam kitab beliau al-Mustadrak]
    28. Bincangkan tentang sifat Kalam Allah.
    Jawapan: Allah bersifat kalam (berkata-kata) tidak seperti kalam kita. Sifat kalam-Nya
    bukanlah suatu huruf, suatu suara dan suatu bahasa.
    Allah ta^ala berfirman:
    وَكَلَّمَ اللهُ مُوسَى تَكْلِیمًا
    15
    Maknanya: “Dan Allah benar-benar memperdengarkan kalam-Nya kepada Musa”. [Surah al-
    Nisa': 164]
    Al-Imam Abu Hanifah berkata dalam kitab beliau al-Fiqh al-Absat:
    ويتكَلَّم لاَ كَكَلاَمنا ونحن نتكَلَّم ِبالآلاَت والْحروف والْمخارِجِ واللهُ تعالَى متكَلّم ِبلاَ ءَالَة
    ولاَ حروف
    Maknanya: “Dan Allah bersifat kalam yang tidak seperti sifat kalam kita, dan kita berbicara
    atau berkata-kata dengan anggota percakapan, huruf dan tempat keluar huruf sedangkan Allah
    berkata-kata tanpa suatu alat dan suatu tempat keluar huruf”.
    29. Apakah makna firman Allah: الرَّحْمَنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوَى [Surah Taha: 5]?
    Jawapan: Al-Imam Malik berkata:
    استوى كَما وصف نفْسه ولا يقَا ُ ل عنه كَيف وكَيف عنه مرفُوع
    Maknanya: “Allah istawa ( استوى ) seperti yang Dia mensifatkan Zat-Nya, tidak boleh dikatakan
    bagaimana tentangnya (istawa), dan persoalan bagaimana itu mustahil bagi-Nya”.
    Bagaimana (bentuk) adalah sifat makhluk dan antara sifat makhluk ialah duduk,
    mendiami, bertempat dan berpihak.
    Al-Imam al-Qushayri berkata:
    استوى أي حفظَ وقَهر وَأبقَى
    Maknanya: “Istawa bererti menjaga, menguasai dan menetapkan”.
    Tidak boleh beriktikad bahawa Allah duduk atau bersemayam di atas arasy kerana
    pegangan ini adalah akidah Yahudi dan di dalam akidah ini terdapat pendustaan terhadap
    firman Allah ta^ala ini:
    فَلاَ تَضْرِبُوا لله الأَمْثَالَ
    Bermaksud: “Maka janganlah kamu mengadakan sebarang persamaan bagi Allah”. [Surah al-
    Nahl, ayat 74]
    Allah ta^ala berfirman:
    وَبَرَزُوا للهِ الْواحِدِ الْقَھَّارِ
    Maknanya: “Dan mereka berkumpul untuk dihisab oleh Allah Yang Maha Esa lagi Maha
    Menundukkan dan Menguasai”. [Surah Ibrahim: 48]
    Sayyidina ^Ali radiyaLlahu ^anhu wakarrama wajhah berkata:
    ِإنَّ اللهَ خلَق الْعرش ِإظْهارا لقُدرته وَلم يتخذْه مكَانا لذَاته
    Maknanya: “Sesungguhnya Allah menciptakan arasy untuk menampakkan kekuasaan-Nya
    dan bukanlah Allah mengambilnya sebagai suatu tempat bagi zat-Nya”. [Diriwayatkan oleh
    Abu Mansur al-Baghdadi]
    16
    30. Bincangkan tentang Qadar.
    Jawapan: Segala sesuatu yang terjadi di alam ini terdiri daripada kebaikan dan keburukan,
    ketaatan dan kemaksiatan serta keimanan dan kekufuran adalah dengan takdir, kehendak dan
    ilmu Allah. Kebaikan, keimanan dan ketaatan ditentukan dengan takdir Allah dengan kesukaan
    dan keredaan-Nya. Manakala kejahatan, kemaksiatan dan kekufuran ditentukan dengan takdir
    Allah tanpa kesukaan dan keredaan-Nya. Namun takdir Allah yang merupakan sifat-Nya yang
    azali dan abadi itu tidak boleh disifatkan dengan kejahatan atau keburukan.
    Allah ta^ala berfirman:
    إِنَّا كُلَّ شَىْءٍ خَلَقْنَاهُ بِقَدَرٍ
    Maknanya: “Sesungguhnya Kami telah menciptakan segala sesuatu dengan suatu ukuran
    (ketentuan)”. [Surah al-Qamar: 49]
    Rasulullah sallaLlahu ^alayhi wasallam bersabda:
    كُلُّ شيءٍ ِبقَدرٍ حتى الْعجز والْكَي  س
    Maknanya: “Segala sesuatu (terjadi) dengan suatu ukuran (ketentuan Allah) meskipun
    kebodohan dan kepintaran”. [Diriwayatkan oleh Muslim]
    31. Apakah dalil yang menunjukkan bahawa seorang lelaki berjabat tangan dengan
    perempuan itu haram?
    Jawapan: Rasulullah sallaLlahu ^alayhi wasallam bersabda:
    لأَن يطْعن َأحدكُم ِبحديدة في رأْسه خير َله من َأن يمس امرَأةً لا تحلُّ َله
    Maknanya: “Jika salah seorang di kalangan kamu ditusuk dengan suatu besi di kepalanya,
    maka itu lebih ringan baginya daripada (disiksa kerana) menyentuh seorang perempuan yang
    tidak halal baginya”. [Diriwayatkan oleh al-Daraqutni]
    Rasulullah sallaLlahu ^alayhi wasallam bersabda:
    زِنى الْيدينِ الْبطْش
    Maknanya: “Dan zina kedua tangan itu ialah sentuhan”. [Diriwayatkan oleh al-Bukhari]
    32. Bincangkan tentang pembacaan al-Quran untuk orang yang telah meninggal dunia.
    Jawapan: Pembacaan al-Quran untuk orang Islam yang telah meninggal dunia dibolehkan.
    Allah ta^ala berfirman:
    وَافْعَلُوا الْخَیْرَ
    Maknanya: “Dan kamu lakukanlah kebaikan”. [Surah al-Hajj: 77]
    17
    Rasulullah sallaLlahu ^alayhi wasallam bersabda:
    اقْرءُوا علَى موتا ُ كم يس
    Maknanya: “Kamu bacalah Surah Yasin untuk orang yang telah meninggal dunia di kalangan
    kamu”. [Diriwayatkan dan disahihkan oleh Ibn Hibban]
    Ahlu`l-Haqq (Ulama Ahli`s-Sunnah wa`l Jama^ah) berijma^ bahawa pembacaan al-
    Quran untuk orang yang telah meninggal dunia dibolehkan dan ada manfaatnya.
    Al-Imam al-Shafi^i berkata:
    َلو قَرءُوا عند قَبرِه شيئًا من الْقُرءَان كَانَ حسنا وَلو قَرءُوا الْقُرءَانَ كُلَّه كَانَ َأحسن
    Maknanya: “Jika mereka membaca sesuatu dari al-Quran di sisi kubur seorang muslim maka
    itu suatu perkara yang baik. Jika mereka membaca seluruh al-Quran maka itu lebih baik”.
    [Dinaqalkan oleh al-Imam al-Nawawi dalam kitab beliau Riyadu`s –Salihin]
    33. Apakah dalil yang menunjukkan bahawa orang yang telah meninggal dunia boleh
    mendapat manfaat dengan sedekah?
    Jawapan: Rasulullah sallaLlahu ^alayhi wasallam bersabda:
    ِإذَا مات ابن آدم انقَطَع عملُه ِإلا من َثلاث صدقَة جارِية وعلْمٍ ينتفَع ِبه ووَلد صالحٍ يدعو
    َله
    Maknanya: “Apabila seseorang anak Adam meninggal dunia maka amal perbuatannya (yang
    dapat terus mengalirkan pahala untuknya) terputus kecuali tiga perkara; iaitu sedekah jariah,
    ilmu yang bermanfaat dan anak soleh yang akan mendoakan untuknya”. [Diriwayatkan oleh
    Muslim]
    Ketiga-tiga perkara tersebut adalah antara perkara yang boleh diambil manfaat oleh
    seorang muslim yang telah meninggal dunia kerana perkara-perkara itu menjadi sebab dalam
    hal ini.
    Demikian juga Allah ta^ala berfirman:
    وَأَن لَیْسَ لِلإِنسَانِ إِلاَّ مَا سَعَى
    Maknanya: “Dan sesungguhnya tiada (balasan) bagi manusia melainkan (berdasarkan) apa
    yang telah diusahakan”. [Surah al-Najm: 39]
    Yakni kebaikan yang telah dilakukan oleh si mati sendiri bermanfaat baginya,
    manakala kebaikan orang lain untuk si mati yang bukan perbuatannya sendiri itu pula
    bermanfaat baginya dengan anugerah dan kelebihan Allah ke atasnya. Contohnya solat jenazah
    yang bukannya perbuatan si mati tetapi dia yang dapat manfaat dengan solat tersebut.
    Demikian juga doa Rasulullah sallaLlahu ^alayhi wasallam untuk orang lain. Doa itu
    bukanlah perbuatan orang yang didoakan tetapi dia mendapat manfaat dengan doa Baginda
    sallaLlahu ^alayhi wasallam itu, seperti doa Baginda sallaLlahu ^alayhi wasallam untuk Ibn
    ^Abbas radiyaLlahu ^anhuma:
    18
    اللَّهم علّمه الْحكْمةَ وتأْوِيلَ الْكتابِ
    Maknanya: “Ya Allah! Kurniakanlah baginya ilmu hikmah dan ilmu takwil al-Quran”.
    [Diriwayatkan oleh al-Bukhari]
    34. Apakah dalil yang menunjukkan bahawa Qiyam Ramadan (Solat Tarawih) boleh
    dilakukan lebih dari 11 rakaat?
    Jawapan: Allah ta^ala berfirman:
    وَافْعَلُوا الْخَیْرَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ
    Maknanya: “Dan kamu lakukanlah kebaikan supaya kamu berjaya”. [Surah al-Hajj: 77]
    Rasulullah sallaLlahu ^alayhi wasallam bersabda:
    صلاةُ اللَّيلِ مثْنى مثْنى فَإِذَا خشي َأحدكُم ال  صبح فَلْيوتر ِبركْعة
    Maknanya: “Solat malam itu dilakukan dua rakaat dua rakaat. Apabila ada di kalangan kamu
    bimbang masuk waktu subuh maka lakukanlah solat Witir satu rakaat”. [Diriwayatkan oleh al-
    Bukhari]
    Rasulullah sallaLlahu ^alayhi wasallam bersabda:
    ال  صلاةُ خير موضوعٍ فَمن شاءَ استقَلَّ ومن شاءَ استكْثَر
    Maknanya: “Solat adalah suatu amalan paling baik, maka barangsiapa yang mahu maka dia
    boleh menyedikitkan bilangan rakaatnya dan barangsiapa mahu maka dia boleh
    memperbanyakkan bilangan rakaatnya”3. [Diriwayatkan oleh Muslim].
    35. Apakah dalil yang menunjukkan bahawa boleh menggunakan rebana?
    Jawapan: Terdapat satu hadis yang berbunyi:
    َأنَّ امرَأةً قَالَت لل  رسولِ: ِإِّني نذَرت ِإن ردك اللهُ سالما َأنْ َأضرِب ِبال  دفّ بين يديك, قَالَ:
    ِإن كُنت نذَرت فَأَوفي ِبنذَرِك
    Maknanya: “Bahawa ada seorang perempuan berkata kepada Rasulullah sallaLlahu ^alayhi
    wasallam: “Sesungguhnya aku telah bernazar untuk memukul rebana di hadapanmu jika Allah
    mengembalikanmu dalam keadaan selamat”. Baginda sallaLlahu ^alayhi wasallam pun
    3 Solat yang dimaksudkan dalam hadis di atas ialah solat sunat atau nafil bukannya solat fardu
    19
    bersabda: “Jika engkau telah bernazar maka penuhilah nazarmu itu”. [Diriwayatkan oleh Abu
    Dawud]
    36. Siapakah nabi dan rasul yang pertama?
    Jawapan: Nabi dan rasul yang pertama ialah Adam ^alayhis-salam.
    Allah ta^ala berfirman:
    إِنَّ اللهَ اصْطَفَى ءَادَمَ وَنُوحًا
    Maknanya: “Sesungguhnya Allah telah memilih Adam, Nuh…(sebagai nabi)”. [Surah Al
    ^Imran: 33]
    Rasulullah sallaLlahu ^alayhi wasallam bersabda:
    ءَادم فَمن سواه من الأَنبِياءِ تحت لوائي يوم الْقيامة
    Maknanya: “Adam dan selainnya dari kalangan para nabi berada di bawah panjiku pada hari
    kiamat”. [Diriwayatkan oleh al-Tirmidhi]
    37. Apakah sifat wajib bagi para nabi dan sifat mustahil bagi mereka?
    Jawapan: Para nabi wajib (pasti pada akal) bersifat benar, amanah, pintar, terpelihara dari
    perbuatan tercela, berani, fasih atau petah berbicara. Mereka mustahil bersifat dusta, khianat,
    kecelaan, zina, semua dosa besar dan kekufuran sebelum kenabian dan selepas kenabian.
    Allah ta^ala berfirman:
    وَكُلا فَضَّلْنَا عَلَى الْعَالَمِینَ
    Maknanya: “Dan semuanya (para nabi itu) kami melebihkan darjat mereka ke sekalian
    makhluk”. [Surah al-An^am: 86]
    Rasulullah sallaLlahu ^alayhi wasallam bersabda:
    ما بعثَ اللهُ نبِيا ِإلاَّ حسن الْوجه حسن ال  صوت
    Maknanya: “Allah tidak mengutus seorang nabi pun melainkan tampan rupanya dan merdu
    suaranya”. [Diriwayatkan oleh al-Tirmidhi]
    38. Apakah makna firman Allah ta^ala: لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ [Surah al-Ikhlas: 3]?
    Jawapan: Makna firman Allah di atas ialah Allah tidak berasal dari sesuatu dan tidak ada
    suatu pun yang menjadi pecahan daripada-Nya (seperti Dia tidak beranak). Oleh itu, Allah
    tidak menempati sesuatu, tiada suatu pun yang terbahagi atau terpecah dari-Nya (sesuatu
    menjadi suatu juzuk daripada-Nya) dan tiada suatu pun yang menempati-Nya.
    Al-Imam Ja^far al-Sadiq berkata:
    من زعم َأنَّ اللهَ في شيءٍ َأو من شيءٍ َأو علَى شيءٍ فَقَد َأشرك
    20
    Maknanya: “Barangsiapa yang beranggapan bahawa Allah di dalam sesuatu, daripada sesuatu
    atau di atas sesuatu maka sesungguhnya dia telah menjadi musyrik”. [Diriwayatkan oleh al-
    Qushayri dalam al-Risalah al-Qushayriyyah]
    39. Apakah dalil yang menunjukkan bahawa boleh berselawat ke atas Nabi sallaLlahu
    ^alayhi wasallam selepas azan?
    Jawapan: Boleh berselawat ke atas Nabi sallaLlahu ^alayhi wasallamselepas azan dan tidak
    perlu hiraukan orang yang mengharamkannya.
    Allah ta^ala berfirman:
    إِنَّ اللهَ وَمَلاَئِكَتَھُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِىِّ یَا أَیُّھَا الَّذِینَ ءَامَنُوا صَلُّوا عَلَیْھِ وَسَلِّمُوا
    تَسْلِیمًا
    Maknanya: “Sesunggunya Allah dan para malaikat berselawat ke atas Nabi, wahai orangorang
    yang beriman! Berselawatlah ke atas Nabi dan ucapkanlah salam kepadanya sungguhsungguh”.
    [Surah al-Ahzab: 56]
    Rasulullah sallaLlahu ^alayhi wasallam bersabda:
    ِإذَا سمعتم الْمؤذّنَ فَقُوُلوا كَما يقُو ُ ل ُثم صلُّوا علَي
    Maknanya: “Apabila kamu mendengar muazzin (mengumandangkan azan) maka ucapkanlah
    seperti yang diucapkannya kemudian berselawatlah ke atasku”. [Diriwayatkan oleh Muslim]
    Rasulullah sallaLlahu ^alayhi wasallam bersabda:
    من ذَكَرِني فَلْيصلِّ علَي
    Maknanya: “Barangsiapa yang menyebutku4 maka hendaklah berselawat ke atasku”.
    [Diriwayatkan oleh al-Hafiz al-Sakhawi]
    40. Apakah maksud riddah? Dan berapakah bahagiannya?
    Jawapan: Riddah ialah terputusnya keislaman dengan sebab kekufuran. Riddah terbahagi
    kepada tiga bahagian:
    1. Riddah Qawliyyah (perkataan) seperti mencaci atau memaki Allah atau para nabi
    atau Islam meskipun dalam keadaan marah.
    4 Meliputi sama ada setelah seseorang itu menyebut, mendengar atau menulis nama, gelaran dan kata ganti nama
    Baginda .صلى الله علیھ وسلم
    21
    2. Riddah Fi^liyyah (perbuatan) seperti melempar mushaf al-Quran ke tempat-tempat
    yang kotor dan memijak

Tinggalkan Balasan

Isikan data di bawah atau klik salah satu ikon untuk log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Logout / Ubah )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Logout / Ubah )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Logout / Ubah )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Logout / Ubah )

Connecting to %s

pengunjung

Ikuti

Get every new post delivered to your Inbox.

Bergabunglah dengan 43 pengikut lainnya.

%d bloggers like this: